77% van de leerlingen is positief over hun mentor!
Wat vindt LAKS?
We zijn blij om te zien dat meer dan de helft van de scholieren positief is over hoe school hen helpt met het kiezen van een volgende studie of werk. Dit maakt deel uit van de loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB). Als LAKS zijn we voor een LOB-systeem waarin de leerling centraal staat. Het zou gericht moeten zijn op het goed leren kennen van jezelf. Niet via talloze vragenlijsten, maar bijvoorbeeld door het volgen van praktijkstages, zodat je ontdekt wat echt bij je past. Het LAKS heeft een checklist LOB gemaakt zodat jij makkelijk kunt zien of LOB goed geregeld is bij jou op school. Dit jaar zijn we bezig met het verbeteren van deze checklist. Daarnaast vinden we dat LOB niet pas in de laatste schooljaren aan bod zou moeten komen, maar doorlopend zou moeten zijn. Daarom hebben we een workshop aan schooldecanen gegeven over hoe zij leerlingen beter kunnen betrekken bij LOB. Zo wordt LOB ook echt voor de scholieren.
Bijna zestig procent van de leerlingen is positief over de begeleiding die zij krijgen, dat vinden we goed om te zien. Wel zien we dat meer dan een kwart van de leerlingen negatief is over de hulp die ze krijgen bij persoonlijke problemen. Dit vinden we erg veel. Het is belangrijk dat er een goed netwerk van vertrouwen is op school. Denk hierbij aan vertrouwenspersonen, mentoren of aan andere docenten. Een goed netwerk van vertrouwen zorgt voor een fijnere sfeer op school. Het LAKS heeft een rapport uitgebracht over taboes in het onderwijs, waaruit bleek dat maar weinig leerlingen naar de vertrouwenspersonen toestappen als er iets is. Na verder onderzoek kwamen we tot de conclusie dat leerlingen vaak niet weten dat er een vertrouwenspersoon is. Het is dus belangrijk om de vertrouwenspersoon beter zichtbaard te maken of meer te betrekken bij schoolactiviteiten. Daarnaast zien we dat de drempel soms te hoog is voor leerlingen om naar een vertrouwenspersoon te stappen. Als LAKS zijn we aangesloten bij het expertise netwerk sociale veiligheid, hierbij proberen we de positie en zichtbaarheid van vertrouwenspersonen op school te verbeteren. Ook proberen wij scholen aan te moedigen om laagdrempeligere opties voor leerlingen zichtbaar te maken. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook terecht bij hun mentor als ze problemen hebben. Ruim 75 procent van de leerlingen is bijvoorbeeld tevreden over de mentor, waardoor een mentor een goed eerste aanspreekpunt zou kunnen zijn.