80% van de leerlingen is positief over de boeken, computers en andere lesmaterialen op school!

Wat zijn de resultaten in 2023?

In het totaaloordeel over mogelijkheden zien we dat van alle leerlingen in 2023 bijna zestig procent positief is (en bijna 20% negatief). Dat is ongeveer hetzelfde als in 2022. Leerlingen op het vmbo en de havo zijn wat minder positief dan in de brugklas, het praktijkonderwijs en het vwo. Als we kijken naar leerjaren zien we ook op dit thema dat leerlingen in hun eerste jaar het vaakst positief zijn (69%). Leerlingen in het vierde jaar zijn het minst vaak positief (51%). Jongens en meisjes verschillen wat betreft hun tevredenheid over de mogelijkheden op school vrijwel niet van elkaar.

Wat vindt LAKS van de resultaten?

We zien dat meer leerlingen tevreden zijn over de extra activiteiten buiten de les dan vorig jaar, dat is fijn! Toch is nog steeds 28 procent van de leerlingen ontevreden; er is dus nog een slag te slaan. We hopen dat scholen veel aandacht besteden aan activiteiten buiten het reguliere lesprogramma. Dit kan bijvoorbeeld een uitstapje naar een museum, een sportdag of een schoolreis zijn, maar ook om bijles, huiswerkbegeleiding of examentraining gaan. Sinds augustus 2021 is er een nieuwe wet aangenomen over de vrijwillige ouderbijdrage. Deze moet ervoor zorgen dat alle leerlingen mee kunnen doen aan extra activiteiten buiten de les, ook wanneer ouders hier niet voor kunnen betalen. We hopen dat de ongelijkheid tussen leerlingen hiermee wordt verminderd. Tijdens de kansentour zijn we met leerlingen in gesprek gegaan over de vrijwillige ouderbijdrage. Veel leerlingen wisten niet dat deze vrijwillig geworden is. Merk je dat je school jouw ouders/ verzorgers toch verplicht om een ouderbijdrage te betalen? Neem dan contact op met het LAKS!

We zijn blij om te zien dat 65 procent van de leerlingen aangeven dat de regels op school duidelijk zijn. Maar we vinden het jammer dat bijna een kwart van de leerlingen aangeeft dat school hen niet op de hoogte houdt van de belangrijke dingen die op school gebeuren. Als LAKS vinden we het belangrijk dat je school een goede informatievoorziening heeft. Leerlingen zouden op de hoogte moeten zijn van hun rechten en plichten en de belangrijke dingen die er op school gebeuren. Al deze rechten en plichten vind je in het leerlingenstatuut van je school. Deze moet makkelijk terug te vinden zijn via bijvoorbeeld de website  of magister en moet in begrijpelijke taal opgeschreven worden. Check of je deze kan vinden en bespreek de inhoud met je leerlingenraad of docenten. Ook moeten leerlingen weten waar ze op school terecht kunnen met vragen of problemen. Ook hier kan de leerlingenraad een handje bij helpen. Het LAKS helpt ook graag bij het informeren van leerlingen; op onze website vind je allerlei informatie voor leerlingen en leerlingenraden. Daarnaast kunnen leerlingen met vragen, klachten of voor advies altijd terecht bij onze klachtenlijn.

Een op de vier scholieren geeft aan een ondersteuningsbehoefte te hebben. Van deze leerlingen geeft bijna twintig procent aan dat zij niet tevreden zijn over de hulpmiddelen en aanpassingen op school voor hun ondersteuningsbehoefte. Dit is al beter dan het vorig jaar in coronatijd was, toch zien wij graag dat alle leerlingen zonder problemen naar school kunnen gaan. Bovendien zouden al deze leerlingen moeten kunnen meepraten over de ondersteuning die ze krijgen. Daarom heeft LAKS jarenlang gepleit voor het invoeren van het hoorrecht. Hoorrecht betekent simpelweg dat je gehoord wordt in beslissingen die jou aangaan; jij bepaalt dan mee over de hulp die je krijgt op school. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap is nu bezig om deze wet uit te werken; een goede eerste stap! Maar hun invulling gaat volgens LAKS niet ver genoeg. De wet zoals deze nu bedacht is, gaat alleen gelden voor leerlingen met een ernstige ondersteuningsbehoefte voor wie een ontwikkelingsperspectief (OPP) is opgesteld. Leerlingen met een ontwikkelingsperspectief hebben met school een plan gemaakt en doelen opgesteld om zo te kijken welke zorg ze van school nodig hebben. LAKS vindt dat alle leerlingen met welke ondersteuningsbehoeftes dan ook gebruik moeten kunnen maken van het hoorrecht, zodat er altijd naar hen geluisterd moet worden! Daarom hebben wij online feedback gegeven en met andere partijen brieven gestuurd aan de Tweede Kamer. Deze zijn behandeld tijdens het debat over passend onderwijs.

Als leerlingenraad kunnen jullie ervoor pleiten dat leerlingen met welke ondersteuningsbehoefte dan ook gebruik kunnen maken van het hoorrecht, ook al hebben ze geen ontwikkelingsperspectief (OPP). De manieren van ondersteuning die een school aanbiedt, wordt vastgelegd in het schoolondersteuningsprofiel. De medezeggenschapsraad heeft hier adviesrecht over. Leerlingen kunnen dus meebeslissen over ondersteuning op school. Hebben jullie leerlingen met een ondersteuningsbehoefte in jullie leerlingenraad? Zo nee, ga eens in gesprek met deze leerlingen en bespreek waar zij tegen aan lopen en of ze tips voor de MR hebben.

 

 

 

Deel dit artikel