Maar liefst 78 procent vindt het leuk om met medeleerlingen om te gaan.

Wat zijn de resultaten in 2023?

Op het totaaloordeel over sfeer en veiligheid zien we dat in 2023 twee derde van de scholieren positief is, en een tiende negatief. Dat verschilt bijna niet van 2022. Wel zien we verschillen tussen de onderwijstypen die ook in de figuur te zien zijn: leerlingen in de brugklas en op het vwo zijn duidelijk het vaakst tevreden met de sfeer en veiligheid, waar leerlingen van praktijkonderwijs, vmbo-basis en vmbo-kader dat wat minder zijn. Daarnaast zien we nog dat scholieren in het eerste en laatste leerjaar vaker positief zijn dan leerlingen in de andere jaren (jaar 3 is met 62% het minst vaak positief). Jongens en meisjes zijn ongeveer even tevreden over de sfeer en veiligheid op school.

wat vindt LAKS? 

We vinden het belangrijk dat de sfeer en veiligheid op school goed zijn. Toch merken we dat het soms moeilijk is om dit te meten via een vragenlijst. Want is er in de enquête wel ruimte om echt te vertellen wat je voelt en vindt? En durf je dat dan ook te zeggen? Zo zien we bijvoorbeeld dat bijna tachtig procent van de leerlingen aangeeft zich veilig te voelen op school, maar zien we ook dat bijna veertig procent van de leerlingen de afgelopen drie maanden te maken heeft gehad met pesten. Daarom zijn we met het LAKS aan het onderzoeken hoe we dit onderdeel kunnen verbeteren. Wil jij hier over meedenken en vertellen wat jij fijne vragen zou vinden in de vragenlijst? Laat het ons dan weten! Ook zien we dat vertrouwenspersonen niet altijd zichtbaar zijn op school, of dat leerlingen zich niet prettig voelen bij de vertrouwenspersoon en liever naar iemand anders stappen. Het LAKS is verbonden aan het Expertisenetwerk Sociale Veiligheid waarin we onder andere bespreken waar leerlingen terecht kunnen met vragen en hoe we ze het beste kunnen helpen. Heb jij nu advies nodig? Neem contact op met bijvoorbeeld: www.dekindertelefoon.nl, www.stoppestennu.nl, www.allesoke.nl of www.deluisterlijn.nl. Natuurlijk mag je ons ook altijd bellen en dan helpen we je zo goed mogelijk verder: dat doen we graag! Ook voor meer praktische vragen over bijvoorbeeld schoolregels of toetsen/examens of andere dingen die met school te maken hebben, zijn wij beschikbaar via info@LAKS.nl of op 030-7900 910!

 

We zien dat meer dan vijftig procent van de leerlingen vaak stress ervaart. Dat vinden wij echt te veel. Af en toe stress hebben hoeft niet persé negatief te zijn: soms kan het je helpen om ergens mee aan de slag te gaan of om je toetsweek goed door te komen. Maar als je vaak stress hebt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je (mentale)gezondheid. Het LAKS maakt zich hard voor het verminderen van prestatiedruk en toetscultuur. Prestatiedruk houdt in dat jij druk voelt om te presteren. Deze druk leidt vaak tot stress. Scholieren hebben het gevoel dat er erg veel afhangt van een toets. De toetsen die veel leerlingen krijgen, gaan vaak over een resultaat – je krijgt een cijfer en je hebt een toets goed of slecht gemaakt. Dit heet summatief toetsen. Vaak leidt dit tot ‘zweten, weten, vergeten’:  je zweet voor een toets, zodat je het weet voor een toets - maar na de toets vergeet je alles. Het LAKS is samen met andere onderwijspartijen zoals de VO-Raad in overleg om de toetsdruk op scholen te verminderen. Een onderdeel van dit plan is om ook leerlingen en docenten op school bewust te maken van de toetsdruk op school en ze na te laten denken over hun toetsbeleid. Vaak is er op school geen duidelijk toetsbeleid of weten veel docenten en leerlingen niet van het toetsbeleid. Op sommige scholen geven docenten daarom maar toetsen om te toetsen. Een duidelijk toetsbeleid zorgt ervoor dat docenten en leerlingen weten waarom ze een toets moeten maken, wat er van ze wordt verwacht en wat er met de resultaten van de toetsen worden gedaan. Een duidelijk toetsbeleid kan zo de prestatiedruk verminderen!

Deel dit artikel